Monday, December 14, 2009

Saya gering. Sudah dua minggu saya batuk dan selsema. Semua ubat yang dipreskripsikan doktor, habis saya makan. Sudah beberapa hari juga saya diberikan cuti sakit. Pesan doktor, saya perlu tidur seusai minum sirap batuk kerana kandungan paracetamol akan menyebabkan saya mengantuk. Ia bakal memudaratkan, seandainya saya melakukan sesuatu.
Saya akur semua nasihat doktor, tetapi mengapa saya masih lagi batuk?
Menurut Hamka dalam kitab Tasauf Modennya, "Segala kesakitaan diberikan Allah kepada hambaNya menurut takaran penyakit dan kekuatan si hamba, tidak dilebih-lebihkanNya dan tidak dikurang-kurangkanNya. Kecelakaan si hamba, adalah dari sebab diri sendiri, yang tidak mengikut betul nasihat doktornya." Waduh! Gimana ni pak, udah diikut semua nasihat doktor! Tetapi mengapa saya terusan batuk???

Adakah Tuhan sedang menguji saya? Apa-apa pun, saya redha. Yang jelas, suara saya kini sangat seksi. Itu kata sahabat. Namun, betapa sahabat tidak tahu demi membalas perbualannya, saya perlu telan Jujubes dan...dan...sudah bertin-tin saya kulum penawar sakit tekak ini tatkala bercakap dalam telefon. heheh...
~Yakin, setiap penyakit ada penawarnya, 14 Dis 2009, Uptown, 5.30 petang~

No comments:

Post a Comment