Saturday, August 29, 2009

pagi yang sebak


Kicauan burung-burung comel sudah mula terdengar dari jendela dapur. Saya tidak tidur seusai sahur tadi. Saya manfaatkan waktu melayari semua laman sesawang termasuk kepunyaan saudari Rahayu Roslan (my journal - a journey to an end). Menatap diari kehidupan dia dan keluarga, saya menjadi sebak. Hati tersentuh pada baris-baris ayat ini.

"Umur saya mungkin tidak panjang mengikut kiraan pakar-pakar perubatan yang membuat jangkaan melalui kajian dan mengikut statistik sahaja. Saya tidak salahkan pakar-pakar ini. Malah saya tidak mahu tahu dan bertanya berapa lamakah lagi tempoh itu. Biarlah ia menjadi rahsia. Sedangkan tempoh umur setiap insan sudahpun ditetapkan Allah dari azali lagi. Pakar-Pakar itu hanya menjalankan tanggungjawab kerja dan menyampaikan apa yang dipelajari melalui pengalaman sahaja. Walaupun kata pakar saya tidak punya harapan sembuh kerana barah itu sudah sampai ke tahap empat, namun saya yakin Allah menurunkan sesuatu sakit beserta penawarnya. Saya menunggu rahmat itu. Kesembuhan bagi penyakit saya ini. Sesungguhnya Dialah yang Maha Penyembuh juga menentukan ajal maut saya."

Sdr Rahayu, tabahkan hati menempuh dugaan ini. Sebagai insan biasa saya panjatkan doa buat kesejahteraan sdr sekeluarga. Hajat menjadi tetamu Allah, bersolat dan bersimpuh memohon dirahmati di hadapan Kaabah dalam rumahNya di Tanah Haram nanti, harap-harap tercapai. InsyaAllah.

~Sesunguhnya dari Allah datangnya kita, akan kembali juga kita kepadaNya.~

1 comment: