Wednesday, November 4, 2009

Anugerah Sasterawan Negara


Sudah hampir sepurnama anugerah sasterawan negara diwatikahkan kepada Dato Dr Anwar Ridhwan. Sekalung tahniah buat pemenangnya. Saat bersejarah ini diraikan di Istana Kuda Emas, di Tin Mines. Majlis gilang-gemilang yang dihadiri cendekiawan, karyawan, sasterawan serta penulis-penulis lain termasuklah penulis sehalus semut seperti saya.

Sedikit Petikan ucapan Dato Dr Anwar Ridhwan, "Wahai segala arif permata,Janganlah apa fakir dikata, Kalam buruk kertasnya lata, Menyuratnya tidak ada pelita."

Semeja dengan sdr Faizal Tehrani, beberapa editor dari Karangkraf, orang-orang akhbar, juga Sifu Z. Meja yang terletak sedikit pojok, menyukarkan saya mengabadikan portrait pemenang kerana objek yang difokus begitu kecil. Jadi, saya batalkan sahaja hajat mengambil foto malam itu.

Selingan kepada pementasan "Hari-Hari Seorang Seniman," juga dipersembahkan kepada Baginda Tuanku dan Sultanah Zahirah. Watak seniman ini pula dilakonkan oleh seorang dramatis lelaki tempatan. Melihat wajah dramatis ini, teringat saya kepada penulisan anak gadisnya, yang berbunyi (selepas diterjemah ke dalam Bahasa Malaysia):

"Betapa saya merindui wajah ayah dan berimpian mencium tangannya setiap kali di pagi Syawal seperti dahulu. Namun ayah tinggal berbatu-batu jauhnya dari ibu dan saya. Ayah kini sudah punya keluarga baru di tanah kelahirannya... "

Bari-baris atas sudah cukup menyentuh perasaan keibuaan saya pabila merenung wajah redup lagi pendiam anak ini, setiap Jumaat ketika di dalam kamar kuliah.


~berasa hairan mengapa seorang penulis ini tidak tegur mahupun bersalaman dgn Sifu Z ketika dia lalu dihadapan kami, Uptown 4 Nov 2009, 4.30 petang~

No comments:

Post a Comment