Saturday, November 14, 2009

Pagi yang gelap kini sudah terang


Bait -bait itu sebenarnya lirik lagu nyanyian kumpulan Band Hujan. Hari minggu saya begitu unik pagi ini. Ketika fajar baru menunjukkan wajah, saya sudah turun ke bahagian bawah lalu membuka luas semua jendela. Udara juga begitu nyaman seusai dibasahi hujan semalam. Haha...lalu saya membuka pintu menuju ke dapur basah yang terletak di bahagian belakang menghadap pohon-pohon hijau bersebelahan tanah kosong yang curam. Tiba-tiba saya tergamam. Langkah saya terhenti. Saya melihat sepasang burung helang bertenggek di dahan pohon akasia hampir dengan pagar dapur saya. MashaAllah, begitu cantiknya unggas ini. Paruh yang runcing dengan bulu dada berwarna perang sungguh lawa ketika ia mengembangkan sayap terbang megah di atas kepala. Hampir 20 minit unggas ini bermain 'ciku cak' dengan saya. Ketika mata liar mencari kelibatnya, ia menyuruk disemak-semak, tatkala saya buat-buat tidak nampak, ia terbang rendah seolah-olah mahukan perhatian. Oh Tuhan, indah sekali pagi ini hingga sukar digambarkan mahupun dicoretkan dengan bahasa sastera saya. Terima kasih Allah buat pagi yang amat bermakna ini.


~I've given u too much, i'm takng back my luv, i'm taking back my luv, taking back my luv, my luvvv.. Bangi 15 November 2009.

No comments:

Post a Comment