Monday, June 13, 2011

Sepi ...









Sepi mengingatkan saya kepada artikel, "Sepi Seorang Perindu." Bukan, rasanya novel yang saya pernah baca. Mungkin juga tajuk lagu Jamal Abdillah. Tidak pasti! Tidak tahu! Tidak boleh fokus di mana pernah saya nampak sebaris ayat itu. Adakah saya pelupa? Kebarangkalian ada di situ! Tuhan, hanya Dikau yang tahu segalanya...Haha. Saya dilanda sepi. Begitu ketara. Bukan saya alu-alukan kehadiran sepi. Seperti panggilan alam, sepi tiba tanpa diseru. Dalam keriuhan teman berbicara sesuatu, gelak-tawa lalu berjenaka, saya terus sepi. Mengapa saya begini?


Rindu? Rindu itu tiba-tiba datang. Tanpa diundang. Rindu pernah berziarah dan ingin berlabuh di tubir hati. Namun saya enggan mengizinkan. Beberapa musim lalu, saya terusan merindui insan yang saya kasihi. Betapa saya rindu kepada ibu. Rindu saya kepada ayah yang sentiasa mendokan kesejahteraan puterinya. Saudara yang sudah tiada, saya rindukan anlian! Rindu pada teman sepermainan yang kerap terbayang. Terngiang-ngiang jeritan dia ketika kalah dalam permainan batu selembang masih boleh saya dengar. Oh betapa saya merindui semua! Namun anlian insan baik yang sudah dipanggil. Seperti remuk hati ini setiap kali mendapat kabar itu. Ingin saya turuti saudara semua. Ah mungkin belum masanya. Sampai waktu, saya akan pergi juga. Pesan ustaz, tidak salah merindui sesuatu. Itu sifat semulajadi insan lemah seperti saya. Ada kebenaran nasihat ustaz. Tika ini saya merindui semua guru saya. Apa kabar agaknya guru-guru saya? Sifu Z, mengapa sepi tanpa berita. Sifu sihatkah?



~14 Jun 2011...Unipark Suria 3.30 ptg. Langit itu seperti marah... mungkin akan hujan lebat petang ini~


























No comments:

Post a Comment