Saturday, March 24, 2012

Dua novel reliti hidup


Saya sedang membaca dua novel bersaiz sederhana dan berharap dapat mengkhatamkan keduanya sebelum 02 April 2012. Novel, 'The last Lecture" ditulis oleh seorang Profesor dari Carnegie Mellon University. Randy Pausch, profesor sederhana mempunyai kehidupan yang complete sehingga didiagnose menghadapi "Pancreatic cancer." Para doktor meramalkan beliau hanya mempunyai enam bulan untuk hidup. Ramalam itu lebih kurang tepat dan beliau meninggal pada 25 Julai 2008. Isteri serta tiga orang anak yang masih kecil meneruskan kehidupan dan bergiat dengan foundation yang ditinggalkan. Novel ini digarap dengan gaya bahasa simple tapi begitu menyentuh perasaan hanya berharga RM34.90 dan boleh dibeli di MPH. Saya baru sampai ke Chapter 40 tetapi buku ini sudahpun ditempah oleh kakitangan yang ingin juga menghayati perjalanan hidup penulisnya. Beberapa petikan indah akan kekal menjadi sebahagian diri saya apabila mengenangkan penulisnya seperti, "experience is what you get when you didn't get what you wanted," "Luck is what happens when preparations meets opportunity." "Get yourself a PhD and be a professor."

Novel One Night @ the Call Center oleh Chetan Bhagat, saya beli ketika transit di lapangan Terbang Bengaluru, Bangalore. Novel bernilai 95 Rupees ini menyingkap kisah benar yang berlaku di Call center. Boleh dikategorikan novel cinta seorang jejaka kepada gadis disukai tetapi agak malu meluahkan perasaan. Suatu malam ketika sedang bertugas di Call Center, tiba-tiba telefon berdering dan didapati pemanggil ditalian itu adalah "Tuhan."hahaha...ada kelakaran di situ. Saya akan menamatkan bacaan novel ini beberapa hari lagi dengan tarikh yang sudah ditetapkan.


~Cuaca indah sekali di Bangi...dengan dentuman guruh sesekali memecah kesunyian. Pasti sebentar lagi dunia menjadi dingin di sebelah sini~

No comments:

Post a Comment