Monday, January 19, 2009

Potret di Dinding Biru


Saya sering berimpian menjadi penulis cerpen tetapi tidak tahu di mana dan bagaimana hendak memulakannya. Mungkin juga saya tidak pernah meletakkan effort mencari tempat-tempat yang menyediakan kursus/bengkel penulisan. Akhirnya saya berjaya, itupun di saat akhir saya menelefon memberitahu saya tidak mempunyai cerpen. Untuk itu saya dibenarkan mengikuti bengkel. Jika saya mempunyai cerpen, besar kemungkinan penyertaan saya ditolak kerana sudah terlalu lambat untuk membaca karya saya. Saya amat bersyukur kepada insan-insan mulia kerana membuka peluang ini kepada saya. Selepas mengikuti bengkel pertama di UKM pada 01 dan 02 November 2008, saya pulang ke rumah dengan azam berkobar-kobar menulis sesuatu yang boleh dipanggil cerpen. Berbekalkan beberapa tips dan nota diberi pada bengkel itu, saya menggarap cerpen “Potret di Dinding Biru.” Setelah siap saya hantarnya kepada Sifu Z bagi mendapat sentuhan sasteranya. Beberapa kali melalui alam maya, diforward, diemail dan diedit, akhirnya Sifu Z sarankan supaya cerpen dihantar kepada Berita Harian. Saya sebenarnya tidak arif dalam bab hantar-menghantar karya kepada media arus perdana. Atas asuhan, bimbingan dan tunjuk ajar Sifu Z dan Dr Mawar, akhirnya cerpen pertama saya disiarkan pada 27 Disember 2008. Saya terharu. Kebetulan pagi itu saya sedang bersiap menghantar Fatin ke stesyen bas di Stadium Kelana Jaya, bagi memulakan latihan khidmat negaranya di Tasik Chini. Di sini, ingin saya rakamkan terima kasih seluas lautan kepada Sifu Z dan Dr Mawar atas segala penat jerih membimbing saya. Jasa anlian tetap dikenang.

Uptown, 20 jan 2009

No comments:

Post a Comment