Thursday, March 5, 2009

Ingin rasanyaku putar waktu kembali ke zaman kanak-kanak. Kukatakan zaman kanak-kanak kerana zaman ini datang sekali sahaja dalam hidup. Seperti kata Harun Yahya dalam bukunya berjudul, "The Circle of Life." Zaman kanak-kanak merupakan zaman paling indah dalam hidup seseorang. Zaman untuk bermain sepanjang hari. Zaman yang tidak perlu patuh pada jadual, apatah lagi zaman tidak ada bebanan tanggungjawab. Kulayari diri mengembara ke zaman kanak-kanakku. Aku mahu lari seketika dari tanggungjawab yang membebaniku. Hanya seketika. Ini janjiku. Sahabat semua kecewa bila gagal menghubungiku melalui talian tetap mahupun telefon bimbitku. Jika ada yang berjaya mengesanku, tentunya metah kecewa kerana perbualanku hambar keranaku paksa diri berbual, walhal diriku sebenarnya tidak mahu berkata sesuatu. Senyum tawa yang ku buat-buat. Walhal aku tidak mahu ketawa. Walaupun sahabat tahu, tawaku spontan, lahir dari nurani yang terhibur. Ikhlas. Tawa yang tidak dipaksa kerana tawa itu adalah aku, dan aku adalah tawa itu. Seperti ketika zaman kanak-kanakku. Sayangnya tatkala pengembaraanku ke zaman itu, aku jadi penyepi. Introvert. Aku keliru. Begitu keliru. Insan-insan yang mengasihiku berasa aneh. Semalam, saudaraku bertanya, "Kenapa dengan you, Dil? You sakitkah? Mengapa sepi? Mengapa membisu seribu bahasa?" Tiada jawapan pada semua soalan itu. Sebenarnya aku kini dalam alam kanak-kanakku. Alam yang tidak memikirkan bebanan tugas di pejabat, penulisan thesis, penulisan kreatif mahupun memikir masa depanku. Izinkanku kecapi zaman ini buat seketika. Walaupun aku jadi pendiam, penyepi, sonder kata-kata berbanding diri sebenarku yang sungguh extrovert. Tentunya apabila puas nanti, aku akan kembali ke zaman yang sedia ada. Pastiku ketawa semula. Pastiku senyum lebar ketika bertegur-sapa. Pastiku galas semula bebanan tugas dengan penuh dedikasi. Penuh tanggungjawab. Buat seketika ini, biarkan ku sendirian melalui saat-saat bahagia ini. Saudara berasa pelik? Aku tidak fikir begitu.

~Silent is golden, uptown 06/03/09~

No comments:

Post a Comment