Wednesday, March 25, 2009

Ulasan Cerpen berharga 50 sen


Aku belum benar-benar kompeten (competence) mengulas cerpen sahabat yang sudah lama menulis. Namun, membaca ulasan cerpen Putih Kelir Pewaris Merah Muleta (MM 22 Mac 2009) dengan cerpen
Gadis Matador dan Lembu Jantan (MM 25 Feb 2007) inginku coret pendapat lima puloh senku di sini. Kulihat dari segi psikologi juga dari kaca mataku sebagai pembaca biasa, cerpen PKPMM, cerpen percintaan nan indah lagi halus bahasanya. Penulis mengaitkan rona putih kelir dan el traje de lucas ditebar matador dalam pertanding lawan lembu. Satu aktiviti sihat musim panas di Sepanyol. Hubungan kasih-sayang dua insan terjalin antara Fatimah, gadis dari Tanah Seluas Sekebun Bunga dengan Eduardo yang masing-masingnya pewaris kepada dua tradisi berbedza. Wayang Kulit dan Laga Lembu. Sementara dalam Gadis Matador dan Lembu Jantan, penulis berjaya menarik diriku menjiwai watak Medina, keturunan ketujuh Matador Cantajelo, legenda bertarat dunia. Cerpen ini tidak aneh padaku tetapi sedikit unik kerana dari sudut psikologi, kasih sayang pasti terjalin di antara manusia dan haiwan apatah lagi jika haiwan itu dibelai setiap hari untuk beberapa ketika. Aku seperti empati lalu sedih tatkala Antonio mendesak Medina melawan Banderas (Lembu jantan) di bawah jagaanya itu dalam gelanggang, ditontoni penonton yang mempertaruhkan wang jutaan Peseta, seseparuhnya sudah pun meramalkan Medina bakal tewas ditangan Banderas hanya kerana dia seorang wanita dalam sukan yang dianggotai kaum pria. Diselit dengan beberapa kata hikmah seperti, ‘di kalangan manusia banyak haiwan, di kalangan haiwan pun ada manusia’ menjadikan cerpen ini terusku baca. Ada beberapa fakta sengaja dikreatifkan penulis seperti Plaza De Toros. Digambarkan sebesar sembilan buah padang bola. Sejujurnya dan setahuku, gelanggan ini tidak luas sebab lokasinya sedikit jauh dari kota Madrid. Memadai jika ia digambarkan seluas Stadium Melawati Shah Alam sahaja. Bullfight Rings yang besar-besar terletak di Cordoba, Seville dan Madrid. Sebagai pembaca, aku selesa jika di kekalkan nota kaki, kerana dalam penulisan ilmiahku, inilah yang diminta. Andainya penulis menterjemah Bahasa Sepanyol ke Bahasa Melayu, ia bakal mencacatkan cerpen indah ini, sementara cerita pula jadi meleret-leret. Tatkala diberi kesempatan melihat beberapa corrida berlatih dengan novillo liar pagi itu dalam gelanggang di kota Madrid, teman-teman sayu. Tidak mahu corrida kacak berkulit merah jambu jadi korban kepada sukan ini. Aku tidak beranggapan begitu. Sayu sedihku metah ketara waktu melawat Al-Hambra, Istana zaman kegemilangan Andalus, dindingnya penuh berukir ayat-ayat Quran. Sungguh indah. Sunguh mengkagumkan. Peninggalan sejarah ini pernah dijadikan gereja oleh puak Christian selepas empayar Andalusia tewas. Aku hampir saja rebah pilu namun sempat memegang sebatang tiang dalam istana lambang sejarah keagongan Islam itu tatkala selesai mendengar empayar Osmaniah (Ottoman) juga mengalami nasib yang serupa. Kata Erma, pemandu pelancung asal usul berdarah Arab, mungkin juga Islam tewas atas beberapa sebab, antaranya - judi, arak, perempuan, tamak haloba, terlalu berpuas hati dengan sesuatu kejayaan dan tidak bersatu.
Glossari:
Tanah Seluas Sekebun Bunga - Kelantan. Peseta - matawang Sepanyol. El traje de lucas - kain rona merah bagi menarik perhatian lembu. Plaza de Toros - Gelanggang laga lembu. Corrida - Metador muda. Novillo - lembu muda.
Zu, Louis,aku dan Erma suatu ketika dulu.
~Teringat 'Payaya' dihidang, terpaksaku makan dengan menutup hidung~ Bangi 11.53pm

2 comments:

  1. wahhh..
    jauh perjalanan, luas pengetahuan, betul tak akak..
    saya ni pun, sedang bermusafir dari blog ke blog..hihihi..

    ReplyDelete
  2. Glossari:
    Tanah Seluas Sekebun Bunga - Kelantan..Seingat saya "Tanah Rendah Sekebun Bunga" wallahualam.

    ReplyDelete