Monday, July 6, 2009

Bas Ke Jelapang Padi


Beberapa jam lagi, saya bakal menimba pengalaman menaiki bas. Ahaah! Bukan ilmu sahaja boleh ditimba, malah pengalaman juga boleh, jika kita berhajat. Saya akan menuju ke jelapang padi, malam ini. Tatkala kenderaan atas jalanraya dikuasai sepenuhnya oleh treler panjang, lori-lori kontena yang bermuatan puluhan tan, juga van-van yang sarat dengan barang. Hmmm…mungkin juga ada kereta-kereta mewah dipandu laju oleh orang-orang muda ke arah sana, kerana esok bermula hujung minggu yang santai. Abang kandung yang sudah lama bermastautin di Anak Bukit, Alor Setar, berasa hairan, mengapa saya menaiki bas, walhal AirAsia dan firefly ada menawarkan tambang murah. “Oh, tidak mengapa, doakan sahaja kami selamat sampai ke destinasi.” Itu balas saya kepada abang yang begitu cakna terhadap adik bongsunya. Haha…kelakar! Jauh dilubuk hati, timbul juga perasaan gusar sesekali. Memandangkan beberapa insiden yang berlaku sebelum ini, melibatkan bas-bas yang dipandu dalam malam sepi oleh pemandu-pemandu yang terangguk-angguk, tergeleng-geleng melawan ngantuk. Namun, jika saya tidak menimba pengalaman itu kali ini, bilakah agaknya kesempatan bakal datang lagi? Bak kata pepatah Inggeris, ‘opportunity knocks once only.’ Apa-apa pun saya berdoa kepada Illahi, semoga melindungi saya dalam perjalanan ini, demi menemani Fatin pulang ke kolejnya di Junjong, Kulim, selepas cuti musim panas yang baru berakhir ... hehe. InsyaAllah. Doakan saya!



Tanya sama itu hud-hud yang hantarku ke mari, uptown, 12.45 tengahari 17 july 2009

No comments:

Post a Comment