Thursday, July 30, 2009

Detik yang tidak boleh diramalkan


Pemergian Yasmin Ahmad ke rahmahtullah Ahad lalu amat memeranjatkan peminat iklan-iklan Petronas ciptaan Yasmin yang direka dengan begitu kreatif sehingga berjaya mengocak emosi tenang para penontonnya. Beberapa tahun dahulu, saya begitu setia, duduk di hadapan kaca televisyen menanti berita jam 8 malam. Bukan kerana stesyen televisyen ini menyiarkan berita-berita sensasi, tetapi kesetiaan saya kepada iklan-iklan rekaan Yasmin Ahmad. Saya suka semua iklan Petronas itu. Insiden serta kisah yang diceritakan melalui kacamata Pengarah ini seolah-olah berlaku hanya semalam dalam realiti hidup masyarakat Malaysia berbilang kaum ini. Sebak, sedih dan banyak kali airmata saya menitis apabila menyingkap secebis mesej yang ingin disampaikan kepada umum. Sesekali saya rasa watak dalam cerita itu seperti diri saya sendiri. Begitulah kehebatan wanita ini. Kini bertanya saya pada diri, mungkinkah akan ada lagi iklan-iklan sedemikian selepas kita kehilangan Yasmin, tatkala Ramadan bakal menjengah beberapa minggu lagi sebelum tibanya Aidilfitri? Sejujurnya saya sudah pun merindui iklan-iklan hasil tangan Yasmin.

~tiada yang kekal, setiap yang bernyawa pasti pergi satu hari nanti, Bangi 30 Julai 2009, 11.55 malam~





No comments:

Post a Comment