Tuesday, July 21, 2009


Saya sudah pulang dalam keadaan ‘safe and sound.’ Bas dua tingkat Durian Burung yang dinaiki, meninggalkan Kota Setar tepat jam 12 tengah malam dan tiba dengan selamat di Puduraya pukul 5.30 pagi. Dalam dingin pagi Isnin itu sudah ramai warga kota bersiap sedia memulakan tugas atau perjalanan. Saya kagum insan-insan ini. Anak saudara yang saya panggil, ‘Boy’ menjemput saya. Boy yang ringan tulang serta mudah menghulur bantuan menunggu lima minit lebih awal sebelum bas sampai di perhentian. Terima kasih seluas lautan ‘Boy!’ Untuk tidak menyusahkan, saya minta dihantarkan terus ke pejabat, namun azan subuh belum berkumandang. Dia cadangkan saya berehat dahulu di rumah kakak di Selayang kerana sepanjang jalan kenangan itu, saya tidak dapat tidur. Saya dihidangkan dengan lagu-lagu Hindustan sebagai halwa telinga dari kaset pemandu bas berbangsa Melayu. Sohehlah, pemuda dalam lingkungan tiga puluhan ini peminat fanatik muzik Hindustan kerana sepanjang malam itu saya dipaksa mendengar lagu-lagu kelasik Bollywood yang cukup mengganggu. Argghhh…geram pun ada!

Tatkala beberapa sahabat menelefon di pejabat bertanya mengapa saya tidak jawab panggilan atau sms yang dihantar pada hujung minggu itu, saya berterus-terang memberitahu lokasi dan bagaimana saya memanfaatkan waktu yang singkat dengan keluarga abang selepas menghantar Fatin pulang ke kolejnya. Seronok! Saya rasa teruja. Hilang segala tensi dan tegang, talking about something and everything under the sun dengan puteri-puteri abang yang sudah meningkat remaja. Apatah lagi, segala makan minum dihidangkan lalu dilayan seperti ratu. Oh… what a life! Terima kasih abang, you are the best bro in the world ... Terima kasih sis-in-law, tell me, how may I repay your kindness?

Sempat juga ziarah saudara yang uzur dan tua. Sesekali diri jadi sebak mendengar berita menimpa saudara-mara. Ada juga yang sudah pergi buat selama-lamanya. Semoga rohnya bersemadi dengan tenang. Itu doa saya.

Jika diberi kesempatan pada masa-masa mendatang menaiki bas lagi, saya akan fikir dua kali. Tiga kali. Mungkin juga banyak kali. Hehe…kelakar!


Masih berasa penat selepas bertugas di rumah jiran malam tadi, jadi penyambut tetamu kepada DYMM YDP Agong, Permaisuri Zahira serta anakanda-anakanda tengku. Bangi, 21 July 12.47am

No comments:

Post a Comment