Tuesday, December 1, 2009

Berdansa kita?


Kebelakangan ini saya berasa agak tertekan atau di Barat disebut, ‘stress / stressful.’ Situasi ini kian memudaratkan kesihatan walaupun saya masih bernafas dan berselera makan. Menurut sains perubatan, situasi tertekan ini sudah lama bersarang dalam diri saya, bak kata artikel penulisan Dato Dr Norashikin baru-baru ini, stress saya ini dipanggil, ‘a prolonged stress.’

Teringat pada waktu-waktu berlalu, saya termasuk dalam golongan wanita yang sangat qana’ah dalam kehidupan. Qana’ah = bersederhana, cukup dan menerima apa-apa yang datang dengan hati terbuka dan ceria. Sudah lama saya amalkan untuk menyukai sesuatu dengan tidak melampau-lampau. Saya faham, sepanjang perjalanan hidup yang beronak ini, setiap hari saya temui teknologi baru, idea baru, sahabat baru dari semua lapisan umur dan juga ilmu-ilmu baru yang tidak pernah saya ambil pusing sebelum ini. Sejujurnya saya amat gembira dan bersyukur kehadrat Illahi kerana menemukan saya dengan sesuatu yang ‘baharu.’

Sedihnya hari ini, penemuan 'baharu' tadi telah membejati akal saya. Membejati ‘smooth sailing’ saya. Saya berasa seperti dikongkong. Atau dengan ayat lain, ‘saya sudah tidak lagi bebas kerana kebebasan saya dicengkam oleh penemuan 'baharu' ini. Saya korbankan ‘freedom of speech, freedom of writing freely on my blog, freedom of talking anything and everything under the sun with anyone, someone I like, or freedom of spending my time wisely, with whom I like to and … and … zzzZZZzzz.’

Kelmarin saya kongsi masalah ini dengan seorang sahabat. Solusi kepada semua sekatan ini, saya dinasihatkan mengekspresi emosi saya dengan tarian, berdansa atau beriadah melalui chi qong, tai chi juga mengikuti kelas ballroom dance. Sahabat memberi jaminan hanya dengan melakukan satu dari semua itu, saya bakal ceria dan pulih seperti diri saya. Heheh … it sounds so kelakar ! InsyaAllah akan saya pertimbangkan.

Buat ketika ini saya panjatkan doa dan terus berdoa, semoga Allah memberi saya kekuatan dan ketenangan menepis segala perilaku yang menyebabkan saya tertekan.

Sahabat diluar sana ingin memberi komentar? Silakan.
~Huray...huray...hip hip huray...bergembira...lalala, goyangkan kaki (lagu sudirman), uptown, 1.30pm 02 Dis 2009~

No comments:

Post a Comment