Wednesday, December 16, 2009

Hujan...oh...hujan


Monsun ziarah lagi. Definisi monsun dari Kamus Dewan edisi keempat ialah angin bermusim di Asia Selatan yg bertiup dari Barat Daya pada musim panas dan Timur Laut pada musim sejuk. (mana negara kita ada musim?). Dengan lain perkataan, ianya hujan lebat yang boleh menyebabkan banjir.

Sejujurnya hujan sehari dapat melenyapkan panas setahun. Bagusnya! Ada peribahasa juga tentang itu. Kata orang tua-tua, hujan membawa rahmat, padi dan sayur menjadi subur. Begitulah jika hujan turun sebentar, kemudian teduh. Namun, jika hujan sepanjang hari, tanaman yang subur pun akan rosak. Buah-buah yang manis dalam musim panas pula menjadi tawar dalam musim hujan. Kain baju menjadi hapak kerana tidak kering. Itu jika kita tidak punya mesin pengering di rumah.

Saya spesies yang sukakan hujan, teringat sewaktu kecil apabila sang kodok berlagu syahdu bersahut-sahutan dari parit dipinggir dapur yang dipenuhi kiambang berbunga violet. Tenang rasanya, tidur pun lena.

Tetapi, dewasa ini, kanak-kanak tidak gemarkan nyanyian sang kodok. Sungutan 'tidak betah tidur,' sering terdengar ketika anak-anak bangun Subuh. Ada yang menjerit agar kodok berhenti berlagu. Ha...ha...kelakar! Siapa harus dipersalahkan di sini? Hujan atau sang kodok?
~listen to the rythm of the falling rain, listen to its fall, and every drop of the crying rain...(alahai lupa pula lirik lagu lama ini), Hujan oh hujan mengapa engkau turun?..16 Dis 09, Uptown 6pm~



No comments:

Post a Comment